Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź. Wniosek na bezkolizyjne przejazdy na Widzewie. Kiedy decyzja PKP PLK?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
31-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź. Wniosek na bezkolizyjne przejazdy na Widzewie. Kiedy decyzja PKP PLK?
fot. Urząd Miasta Łodzi
Jak już wiemy, łódzki magistrat złożył wniosek o dofinansowanie dwóch ważnych inwestycji na Widzewie. Chodzi o bezkolizyjne przejazdy kolejowe na ul. Malowniczej i al. Hetmańskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe mają w dyspozycji blisko 900 mln złotych, ale na wyniki konkursu trzeba będzie jeszcze poczekać.

Linia kolejowa z Łodzi w kierunku Koluszek, Skierniewic i Warszawy dzieli mieszkańców wschodniej część miasta – i to dosłownie. Żeby dostać się z Mileszek i Andrzejowa na Janów i Olechów, trzeba pokonać przez jeden ze znajdujących się tam przejazdów kolejowych. Rogatki na nich są często zamykane z powodu wzmożonego kursowania pociągów.

Kolej w Łodzi. Bez czekania przed rogatkami na Widzewie

Budowa bezkolizyjnych przejazdów kolejowych przez ulice Transmisyjną i Malowniczą to coś, na co okoliczni mieszkańcy czekają od lat. Podobnie od lat łódzki magistrat nie może skutecznie sfinalizować tych inwestycji. W ostatnim czasie sprawy jednak przyspieszyły: udało się przygotować koncepcję projektową, Programu Funkcjonalno-Użytkowy (PFU) oraz przeprowadzić konsultacje społeczne.

Na początku lutego 2025 roku miasto złożyło wniosek do projektu pod nazwą "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe". Do PKP Polskich Linii Kolejowych trafiło wówczas ponad 50 wniosków.

Rafał Wilgusiak z PKP PLK tłumaczy, że każdy wniosek, w tym Łodzi, będzie szczegółowo zweryfikowany. – Następnie przeprowadzona zostanie analiza wielokryterialna, na podstawie, której utworzona zostanie lista rankingowa: podstawowa i rezerwowa. Wnioskodawcy zostaną poinformowani czy zgłoszone przez nich zadanie zostało zakwalifikowane do projektu – słyszymy.

Jednak na to trzeba będzie poczekać, bowiem ogłoszenie wyników pierwszego etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi samorządami planowane jest dopiero na koniec 2025 roku.

Zarządca infrastruktury kolejowej będzie współfinansował budowę przejazdu nad lub pod torami, dokumentację projektową w tym samym zakresie – jeżeli inwestycja będzie prowadzona w trybie "Projektuj i Buduj" oraz sfinansuje likwidację dotychczasowego przejazdu. Do samorządu należeć będzie natomiast realizacja i sfinansowanie dojazdów do nowego przejazdu.

Kwota przeznaczona na cały projekt to 861 mln złotych, jednak zadanie zostało podzielone na dwa etapy. Drugi nabór dla zainteresowanych samorządów jest planowany od 5 sierpnia 2025 r. do 5 lutego 2026 r.

Przejazdy kolejowe na Widzewie – jakie będą?


Przejazd w ciągu al. Hetmańskiej: Nowa jezdnia zostanie wybudowana jako przedłużenie istniejącej ulicy, czyli od skrzyżowania z ulicą Rokicińską do ulicy Pigwowej. Szerokość jezdni to 7 m (dwa pasy po 3,5 m), do tego 2-metrowy chodnik oraz droga dla rowerów od 2 do 2,5 metrów w zależności od odcinka – wszystko po wschodniej stronie. Na nowo mają zostać wyznaczone skrzyżowania ulic Frezjowej i Kosodrzewiny oraz Frezjowej i Pigwowej.


materiały Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi | Przejazd na al. Hetmańskiej

Przejazd w ciągu ul. Malowniczej: Nowa jezdnia będzie wybudowana praktycznie w nowym śladzie od skrzyżowania z ulicą Rokicińską do wiaduktów autostrady A1. Szerokość jezdni to również 7 m (dwa pasy po 3,5 m), do tego 2-metrowy chodnik oraz droga dla rowerów od 2 do 2,5 metrów w zależności od odcinka – wszystko tym razem po zachodniej stronie. Po południowej stronie wiaduktu autostrady A1 zaplanowano dwa zjazdy w ulicę Taborową i dwa wyjazdy z tej ulicy.


materiały Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi | Przejazd na ul. Malowniczej

Warto wspomnieć, że miasto miało też plany powiązane z budową tych bezkolizyjnych przejazdów przez tory kolejowe. Kilka tygodni temu informowaliśmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe zrezygnowały z budowy nowego przystanku Łódź Janów.

Z kolei miasto nie widzi w takiej sytuacji możliwości budowy nowej krańcówki autobusowej na Janowie – po wschodniej stronie przedłużonej al. Hetmańskiej. Przystanek końcowy dla autobusów miałaby sens – według Zarządu Dróg i Transportu – jedynie w połączeniu ze wspomnianym przystankiem kolejowym.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk: Kiedy udrożnienie przejazdu na Oruni?

Infrastruktura

Gdańsk: Kiedy udrożnienie przejazdu na Oruni?

Roman Czubiński 04 kwietnia 2022

Krakowscy kierowcy boją się pociągów do Skawiny

Infrastruktura

Krakowscy kierowcy boją się pociągów do Skawiny

Kasper Fiszer 24 października 2021

Będzie więcej monitorowanych przejazdów kolejowych-drogowych

Infrastruktura

Ełk – Stare Juchy: Będzie bezpieczniejszy przejazd kolejowy

Infrastruktura

Zobacz również:

Gdańsk: Kiedy udrożnienie przejazdu na Oruni?

Infrastruktura

Gdańsk: Kiedy udrożnienie przejazdu na Oruni?

Roman Czubiński 04 kwietnia 2022

Krakowscy kierowcy boją się pociągów do Skawiny

Infrastruktura

Krakowscy kierowcy boją się pociągów do Skawiny

Kasper Fiszer 24 października 2021

Będzie więcej monitorowanych przejazdów kolejowych-drogowych

Infrastruktura

Ełk – Stare Juchy: Będzie bezpieczniejszy przejazd kolejowy

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5